Krevní tlak: co snižuje vysoký krevní tlak?

Krevní tlak je ukazatel, který znázorňuje, jakou silou působí krev na stěnu cév, kterými protéká. Vysoký krevní tlak může být nebezpečný stejně jako nízký krevní tlak. Krevní tlak se samozřejmě mění a není po celý život stejný. Proměnnými jsou především věk, psychické a fyzické rozpoložení, okolní teplota a další. Podívejte se, jaký je normální tlak a co dělat v případě nízkého nebo naopak vysokého krevního tlaku.

Česká společnost pro hypertenzi (vysoký tlak) uvedla, že podle statistiky neví až 25 % Čechů o tom, že mají vysoký krevní tlak. 

Kdy měřit krevní tlak

Pokud si chcete změřit krevní tlak, rozhodně byste to měli udělat systematicky a opakovaně. Ideální doba, kdy měřit krevní tlak prakticky neexistuje. Důležité je ale měřit krevní tlak opakovaně a ve stejný čas během dne. Protože by se měl krevní tlak nejlépe měřit dvakrát denně, doporučujeme jako vhodný čas, kdy měřit krevní tlak, ráno a večer. Ideálně alespoň hodinu před měřením tlaku nepít alkohol, kofeinové nápoje a nekouřit. Ještě než si začnete měřit krevní tlak, nejdříve se na 5 minut v klidu posaďte a až poté se dejte do měření.

Krevní tlak: co snižuje vysoký krevní tlak?

Zdroj obrázku: Free Vectors, Stock Photos & PSD Downloads | Freepik. Free Vectors, Stock Photos & PSD Downloads | Freepik [online]. Copyright © [cit. 24.06.2021]. Dostupné z: https://www.freepik.com/

Co ovlivňuje krevní tlak?

Jak už jsme uvedli, rozhodně před měřením tlaku nepijte alkohol, kofeinové nápoje ani nekuřte, protože jsou to věci, co ovlivňují krevní tlak. Dále se na krevním tlaku podepíše také váš věk. Postupem stárnutí se přirozeně zvyšuje váš systolický tlak a snižuje diastolický tlak. Vliv ale může mít také dědičnost, obezita, a třeba také přílišná konzumace soli.

Pokud hledáte, co způsobuje vysoký tlak, pak je to především dědičnost, ale také neustálá emoční zátěž. Není snadné odhadnout, co způsobuje vysoký krevní tlak nejvíce, předpokládá se, že je to spíše souhra více faktorů. Přesná a jednoznačná příčina vysokého krevního tlaku se nepodaří odhalit u více než 85 % případů. Je ovšem jasné, že muži jsou k vysokému tlaku náchylnější než ženy.

Co je vysoký krevní tlak?

Vysoký krevní tlak je označení opakovaně naměřený hodnot, které jsou mimo normální rozsah. Vysoký krevní tlak je jiný u mužů a stejně tak u žen. Dítě má zase jiný vysoký tlak než dospělý. Stejně tak nemocný bude mít vyšší krevní tlak. Obecně můžeme říct, že vysoký krevní tlak u dospělých je 140/90. Pokud byste chtěli vědět přesně, co je vysoký krevní tlak, potom se tento stav dá označit také jako nebezpečný stav, který vás může dokonce ohrozit na životě. Je nutné okamžitě navštívit lékaře.

Obecně je větším problémem příliš vysoká spodní hranice krevního tlaku, protože označuje minimální tlak, tedy takový, který oběhovou soustavu namáhá neustále.

Častá otázka: co snižuje krevní tlak?

Lékaři se ve svých ordinacích neustále setkávají s otázkami typu: co snižuje krevní tlak, co na vysoký krevní tlak a podobně. Pokud si zjistíte vysoký krevní tlak, nebo vám ho zjistí lékař, je vhodné navštívit specialistu, který se této problematice věnuje. Lékař vám navrhne odpovídající léčbu, kterou byste měli respektovat a dodržovat. Přesto je ale několik věcí, které jsou dobrou prevencí vysokého tlaku.

Zvyšte svou denní dávku pohybu

Jděte se denně alespoň na 30 minut projít, cvičte, běhejte, sportujte. Pravidelný pohyb pomáhá tělu lépe pracovat s kyslíkem a srdce ho potom nemusí tak intenzivně čerpat a okysličovat krev. Pravidelný pohyb je klíč, který dlouhodobě snižuje vysoký krevní tlak.

Vsaďte na přírodní doplňky stravy

Příroda je mocná a může vám pomoct také ve snížení krevního tlaku. Přírodní doplňky mají tu výhodu, že nemají vedlejší nežádoucí účinky a jsou volně k dostání bez předpisu. Vyzkoušet doporučujeme například různé esence aromaterapie, které mohou harmonizovat tělo a díky tomu i uklidňovat zrychlené bušení srdce a snižovat vysoký krevní tlak.

Odbourejte stres

Stres a neustále emocionální vypětí vám na zdraví nepřidá – stejně je to také u vysokého tlaku. Především dlouhodobé vystavení stresu má přímý vliv na zvýšení krevního tlaku. Proto se například naučte různá dechová cvičení a hluboké dýchání, díky tomu můžete snížit krevní tlak.

Začněte méně solit

Nadměrná konzumace soli má také vliv na zvýšení krevního tlaku (a nejen jeho). Příliš soli není obecně zdraví prospěšné. Proto zkuste solit méně. Začněte na soli ubírat postupně, uvidíte, že to nebude tak těžké. Vaše tělo vám poděkuje.

Prevence je u vysokého tlaku důležitá

Prozradili jsme vám, co na nízký tlak a tyto rady byste měli dodržovat. Stejně jako u jakýchkoli jiných zdravotních obtíží je prevence důležitá také v případě vysokého tlaku. Rozhodně byste situaci s krevním tlakem neměli zlehčovat a pokud zjistíte, že máte s krevním tlakem potíže, ihned vyhledejte lékaře – včasná léčba a případný zásah je důležitý.

Zdroje:

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení