Symbol PAO: co znamená otevřený kelímek s číslicí na kosmetice?

Většina z nás je zvyklá dobu spotřeby sledovat. Nejčastěji můžeme minimální dobu spotřeby sledovat u potravin, výživových doplňků nebo léků. Jenže víte, že svou doporučenou dobu spotřeby má mnohem více produktů? Například minerální vody mají doporučenou dobu spotřeby. Ale co by vás možná nenapadlo, že krémy a kosmetika má také svou minimální dobu spotřeby – a nejspíš jste ji už na obalu viděli. Není to datum, ale otevřený kelímek, takzvaný symbol PAOPeriod after opening symbol vector“ nebo také „period after opening“.

PAO Symbol - co znamená otevřený kelímek na kosmetice 

Co přesně symbol PAO znamená?

Symbol PAO, tedy otevřený kelímek na obalu kosmetiky, například krému, bychom mohli označit jako datum trvanlivosti po otevření. Součástí symbolu je také číslice, nejčastěji „12 M“ – ta říká, že kosmetiku s tímto symbolem byste měli spotřebovat do 12 měsíců po otevření. Pokud by na obale bylo „24 M“, jedná se o doporučenou dobu spotřeby 24 měsíců.

Tento symbol udává dobu, do kdy je výrobek po otevření bezpečný a může se používat bez rizika poškození zdraví.“

Naopak symbol PAO nemusí mít všechna kosmetika nebo podobné výrobky. Především se jedná o tu kosmetiku, která ani po otevření nemění z dlouhodobého hlediska svou kvalitu, případně nedochází k jakékoli změně – typicky ke změně pH, vyššímu obsahu alkoholu a podobně. Nicméně většinou je nutné spotřebu kosmetiky dobře hlídat.

Co když nevidím PAO symbol ale klasické datum

Jedná se o dva úplně rozdílné symboly na kosmetice. Zatímco klasické datum je minimální trvanlivost, PAO symbol opravdu říká doporučenou dobu spotřeby po otevření. Klasické datum trvanlivosti kosmetiky je stejné jako třeba u potravin – tedy k vytištěnému datu není doporučeno produkt užívat nebo aplikovat a vůbec nezáleží, jestli už byl otevřen nebo ne.

Naopak PAO symbol kosmetiky se používá u drogistického zboží, které zavřené vydrží bez jakékoli změny stavu minimálně 30 měsíců. Prakticky se tak do otevření jeho vlastnosti nijak nemění.

Co dělat, když kosmetiku nestíháte spotřebovat?

Možná si říkáte, jestli je opravdu nutné kosmetiku přestat používat, jakmile uplyne tento čas po otevření. My doporučujeme ji raději zlikvidovat a koupit si novou – důvod je jasný, a to vaše zdraví. Nejenže takto prošlá kosmetika už není tak účinná, ale hlavně by se vám nemuselo její používání vůbec vyplatit, mohla by vám způsobit podráždění kůže, alergickou reakci nebo další problémy.

Vyhněte se zbytečnému vyhazování kosmetiky

Výroba kosmetiky není ekologická, proto šetřete přírodu a snažte se kosmetiku vyhazovat co nejméně – ostatně jako vše. Naše přírodní kosmetika se snaží planetu zatěžovat o to méně, ale rozhodně má stále dopad na životní prostředí, i když výrazně menší. Pokuste se vždy kosmetiku nakupovat tak, abyste ji spotřebovali a nevyhazovali. Například zkuste menší balení kosmetiky, méně specifické přípravky a naopak více univerzální, nedávat otevřenou kosmetiku někam, kde na ni zapomenete a podobně.

TIP na závěr

Častým problémem je, že si samozřejmě nepamatujeme, kdy jsme jaký krém otevřeli. Většinou ho navíc stihneme spotřebovat, ale u některých tomu tak není. Proto si můžete například na obal fixou napsat datum, kdy jste kosmetiku otevřeli nebo použili – bohatě stačí měsíc a rok. Potom budete při úklidu hned vědět, kterou kosmetiku vyhodit a jakou můžete ještě používat. Jednoduchá rada, která vám ušetří spoustu zbytečných starostí.

Zdroje

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení