Objednávky uskutečněné od 15.8. do 21.8. 2020
budou vyřizovány 24.8. 2020. Děkujeme za pochopení.

Jaké (super)potraviny (ne)jíst v těhotenství?

Každá těhotná žena začne dříve či později řešit co může jíst a co ne. Pokud je ještě zvyklá i na superpotraviny, najednou nastává nejistota, co všechno je pro vyvíjející se miminko bezpečné, a od čeho je dobré se držet zpátky, minimálně těch 9 měsíců.
Připravili jsme pro vás přehled, kterých potravin byste si jako těhotná měla zařadit do jídelníčku více, které jsou diskutabilní a které stoprocentně zakázané.

Hlavní potřebné složky jídla v těhotenství

Během těhotenství potřebujete zejména bílkoviny vápník pro tkáně a kosti vašeho děťátka. Navíc je ještě nutné dodat kyselinu listovou, její nedostatek totiž může vést k vrozeným vývojovým vadám plodu (jeho nervové trubice), nebo i ke zpomalenému vývoji či dokonce předčasnému porodu.

Měla byste také doplňovat více železa - vaše červené krvinky jej využijí na přenos kyslíku k dítěti.

Pro vývoj plodu je take důležitý vitamín A, u kterého je však zapotřebí v těhotenství hlídat doporučenou denní dávku 1,2 mg, aby nedošlo k negativním příznakům předávkování. Vysoké dávky vitamínu A mohou mít za následek poškození vývoje končetin a další poruchy nenarozeného dítěte - a k tomu stačí pouze 2x vyšší dávka než je denní doporučená dávka.  Budoucím maminkám se nedoporučuje získávat zdroj vitamínu A z jater, ale převážně ze zeleniny jako např. mrkve, rajčat nebo špenátu.

Superpotraviny v těhotenství?

Obecně jsou všechny superpotraviny v našem sortimentu bezpečné. Až na Organic Macu – ta se v těhotenství nedoporučuje vůbec. Má totiž schopnosti regulovat hladiny hormonů, což vyvíjejícímu se plodu nemusí prospívat.

Všechny ostatní superpotraviny jsou neškodné. Ale! Vzhledem k tomu, že je těhotenství pro tělo obrovský zápřah a jako těhotná jste najednou náchylnější k alergiím, měla byste se poradit se svým lékařem. Ve vzácných případech může tělo na superpotraviny typu Chlorella, Spirulina, ale i např. na ovoce, reagovat podrážděním a alergickou reakcí.

Pokud ale v těhotenství netrpíte na alergie, Acai, Chlorella, Spirulina i Barley Juice mohou být v těhotenství obrovsky prospěšné, obzvláště pokud vám některý z vitaminů chybí.

ACAI

Je důležité jíst jen čisté Acai a držet se dále od energetických nápojů a různých Acai směsí. Pokud si jen přimícháte 100% organické Acai do jogurtu či jemného smoothie, sobě i miminku maximálně prospějete. Samozřejmě se nejdříve poraďte se svým lékařem a pokud trpíte na alergie, začněte s velmi malými dávkami.

Přestože to ještě není 100% vědecky potvrzené na lidském organismu, Acai dokáže významně zastoupit funkci bílkovin, které jsou pro stavbu buněk a správný vývin klíčové. Nedostatečný přísun bílkovin by mohlo pro dítě v pozdějším věku vyústit ve vysoký krevní tlak, oxidační stres a případné poškození ledvin.

V těhotenství vám také přijde vhod vláknina, na kterou je Acai bohaté. Acai také obsahuje všechny aminokyseliny, které jsou v těhotenství potřeba. Antioxidanty a další vitamíny a minerály jsou jen příjemným bonusem, díky kterým se nastávající maminky budou cítit lépe. Zlepší se cirkulace krve a u některých povolí i únava spojená s těhotenstvím.

Pro více informací a koupi tohoto produktu na www.energieprirody.cz pokračujte ZDE

SPIRULINA

Jedním z hlavních problémů v těhotenství je nedostatek železa. To hravě vyřešíte Spirulinou, která má jeden z nejvyšších obsahů železa vůbec.

Druhou zázračnou složkou, které nastávající maminky potřebují mít dostatečnou zásobu, je vápník. Ve Spirulině najdete 26x více vápníku než v kravském mléce (přepočítáno na gramy).

Ve Spirulině najdete i již zmíněnou kyselinu listovou, která je důležitá pro správný vývin plodu.

Vědecká studie z roku 2013 ukázala, že Spirulina má jako jedna z mála potravin schopnost z těla odstranit kadmium, které je pro lidský plod nebezpečné a které se běžně nachází v některých typech jídel.

Ovšem v těhotenství je obrovsky důležité, abyste měla Spirulinu 100% čistou a netoxickou. Vyhněte se Spirulině pěstované v Číně!

Pro více informací a koupi tohoto produktu na www.energieprirody.cz pokračujte ZDE

CHLORELLA

I Chlorella obsahuje již zmiňované železo, dokonce ještě větší koncentraci než Spirulina. Díky železu a vitaminu B12 také uleví ženám trpící na vysoký tlak vlivem těhotenství.

Chlorella je téměř zázrakem, čistí totiž i mateřské mléko. Pokud je tedy těhotná žena vystavená škodlivým vlivům znečištěného prostředí, tím pádem dioxinům, užívání Chlorelly pomůže dioxiny z mléka odstranit.

I v Chlorelle se nachází kyselina listová, i když v o něco menší koncentraci než ve Spirulině. Tato kyselina je nezbytná pro správný vývin dítěte. Stejně jako v Acai, i v Chlorelle je vláknina, která dokáže pomoci při zácpě a srovnat trávení, což je v těhotenství často velká výhoda.

Chlorella byla otestována na těhotných ženách, její použití je tedy bezpečné. Ujistěte se ale nejdříve, že netrpíte alergií a že máte pouze organickou Chlorellu z čistého zdroje, která nebyla vystavena kontaminaci. Naše Organic Chlorella je pěstována v čisté přírodě jižního Tchaj-wanu, což je nejčistější zdroj Chlorelly vůbec.

Pro více informací a koupi tohoto produktu na www.energieprirody.cz pokračujte ZDE

BARLEY JUICE

Šťáva z mladého ječmene, kterou máme v sortimentu pod jménem Organic Barley Juice, slouží jako koncentrovaný zdroj kyseliny listové. Vysoká dávka vápníků a bílkovin z Barley Juice dělají jednu z nejlepších superpotravin pro těhotenství. Šťáva z ječmene má i energizující účinek, budete se tedy cítit méně unavené. Šťáva z ječmene se dokonce doporučuje při přípravě těla na těhotenství.

Jako u ostatních superpotravin, i u ječmene se nejdříve poraďte se svým lékařem a sledujte možné alergické reakce.

Pro více informací a koupi tohoto produktu na www.energieprirody.cz pokračujte ZDE

Tyhle potraviny ANO

Zelenina, ovoce, celozrnné potraviny

Obecně si dopřávejte hlavně zdravé potraviny, zeleninu, ovoce a co nejméně průmyslově zpracovaných jídel a pochoutek ze supermarketů. Jezte celou paletu zdravých potravin všech barev. Z ovoce se zaměřte nejlépe na lokální potraviny jako jablka a také na ovoce, které je zrovna v sezóně. Zařaďte do jídelníčku bobulovité ovoce, které má největší podíl antioxidantů. Můžete si dopomoct i Acai (viz. výše). Tak bude váš budoucí potomek vystaven celému spektru živin a bude lépe připraven čelit virům a nástrahám světa mimo bříško maminky.

Zařaďte do jídelníčku i celozrnné potraviny. I když jste zvyklá jíst bílou rýži a těstoviny, alespoň teď v těhotenství občas nahraďte bílou rýži hnědou, a obyčejné těstoviny celozrnnými. Je to takhle pro vás oba/obě lepší.

Vajíčka, maso, mléčné výrobky

Jezte dostatečně uvařená vajíčka (žádný tekutý žloutek ani bílek), libové kuřecí maso, ryby - ovšem primárně ty, které nežijí tak dlouho a neměly tak možnost nashromáždit příliš rtuti. Takový losos je ideální jednou až dvakrát týdně.

Z mléčných výrobků si dopřávejte nejvíce bílého jogurtu. Pokud vám samotný příliš nechutná, přimixujte si do něj ovoce a klidně i trošku doslaďte medem, javorovým či rýžovým sirupem.

Luštěniny

Fazole, čočka či cizrna vás zasytí a zároveň poskytují vám i miminku nejen bílkoviny a vlákninu, ale i spoustu živin jako např. železo, vápník, či zinek. Nezapomeňte na důkladné namočení před samotným vařením, ať se nenafouknete rovnou do devátého měsíce! Pokud vás třeba čočka i tak stále nadýmá, sáhněte po té červené, která se dokonce ani nemusí namáčet.

Nastávající maminky vegetariánky, (raw) veganky

Pokud jste vegetariánka, nezapomínejte na přísun bílkovin. Nastávající maminky veganky by také měly poupravit jídelníček, aby se do něj dostalo i na prospěšné látky nacházející se v mase a mléčných výrobcích. Vypomozte si např. Spirulinou (viz. výše).

Jste-li na raw stravě, stojí za zvážení, zda by nebylo vhodné si občas něco uvařit a přiblížit se více veganské stravě. To už je ale naprosto vaše rozhodnutí.

Nevhodné potraviny v těhotenství a ty, co jsou „na hraně“

Syrová vajíčka a výrobky z nich

Držte se dále od syrových vajíček a jídel z nich vytvořených jako dressing salátu Caesar, omáčka Hollandaise apod.

Syrové maso

Zapomeňte na suši, tatarák či nepropečený steak. Syrové maso může vašemu dítěti uškodit, může totiž obsahovat různé parazity.

Hermelín a další plísňové sýry

Máme pro vás ale dobrou zprávu – můžete jíst plísňový sýr! Tedy pokud je vyrobený z pasterizovaného mléka. Přečtěte si informaci na balení.

Káva

Mučíte se v těhotenství „kafovým absťákem“? Nebo snad pijete jen tu bez kofeinu a věříte, že je to takto pro vás i miminko naprosto v pořádku? Pozor na metodu, jakou byl kofein z kávy odstraněn. Mohlo být použito více chemických látek, než je vhodné zkonzumovat. Nejnovější studie ukazují, že káva plodu neškodí, pokud ji tedy pijete s mírou. Když si dáte šálek slabší kávy denně, neublížíte sobě ani miminku.

Alkohol

Přestože se v poslední době objevují informace, že červené víno vám v malých dávkách může v těhotenství prospět, je pořád vhodné držet se od alkoholu na míle daleko. Pokud toužíte po červeném víně, sáhněte po nealkoholickém. Na českém trhu existuje značka Carl Jung, jejíž červené nealko víno je od toho pravého alkoholického chuťově téměř nerozeznatelné.

Fresh džusy, šťávy

Dále si raději nekupujte čerstvé šťávy či džusy na trzích – neprošly procesem pasterizace a nevíte, v jakém prostředí byly vyrobeny. Čerstvý džus si vyrobte doma.

Obecně vzato je těhotenství velmi speciální čas, kdy by žena měla zajistit sobě a svému dítěti dostatek živin a minerálů, zároveň by se však neměla výběrem jídla příliš stresovat. Jezte na co máte chuť, jen se snažte klonit ke zdravějším variantám.

Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte nějaká doporučení, čeho si v těhotenství dopřávat, které by mohly ocenit i ostatní nastávající maminky?

Budeme rádi, když se s námi o ně podělíte a napíšete nám na info@energieprirody.cz