Trávení a tipy, jak zlepšit trávení

Trávení je metabolický a biochemický proces v našem těle. Má jediný cíl – získávat z potravy živiny pro další procesy v našem organismu. Během trávení se potrava rozkládá na jednodušší látky, a to díky enzymům na trávení. Doba trávení je různá, záleží na druhu potravy, ale také na denní době a dalších faktorech. Dobu trávení zkracuje například i to, jak dobře potravu pokoušeme. Pokud je pokousaná více, mohou lépe působit enzymy na trávení

Nelze tak jednoznačně odpovědět, jak dlouho trvá trávení. Například maso trávíme dlouho a takřka nejhůř, a to až okolo 4–5 hodin. Oproti tomu třeba ovoce a zeleninu v žaludku trávíme jen okolo 40 minut.

Trávení a tipy, jak trávení zlepšit

Trávení bílkovin

Bílkoviny naše tělo tráví nejdéle. Přestože jsou těžko stravitelné, pepsin a velmi kyselé prostředí okolo pH 2 se nakonec o vše postará. Pokud máte především s trávením bílkovin problém, doporučujeme bylinné kapky na trávení, které pozitivně ovlivňují problémy s žaludkem a vracejí jeho činnost do normálu. Bílkoviny je vhodné jíst především ze začátku dne, například na snídani. Trávení bílkovin sice probíhá dlouho, ale ráno a dopoledne nebudete tolik unaveni, navíc vás zasytí a dodají energii na dlouhou dobu.

Trávení cukrů

Oproti bílkovinám, které se opravdu začínají trávit až v žaludku, začíná trávení cukrů už v dutině ústní. Enzym obsažený ve slinách začíná působit na cukry a štěpit je. Další fáze trávení sacharidů potom nastává v tenkém střevě. Právě tady se také cukr vstřebává do krve. Trávení sacharidů probíhá lépe během dne, sacharidy jsou dobré například k obědu. Často sacharidy jíme a ani o tom nevíme – jsou ve velké míře obsaženy téměř ve všech přílohách k jídlu, jako jsou například těstoviny, rýže nebo brambory.

Trávení tuků

Trávení tuků je opět zcela rozdílné a začíná ve větší míře právě až v tenkém střevě. Trávení tuků není tak snadné, protože tuky nejsou rozpustné ve vodě. Enzymy na trávení tak mají těžší práci. Trávení tuků neboli jejich štěpení mají na starost právě žlučové soli. Tuky jsou na tom s ohledem na denní dobu například jako sacharidy. Také je vhodné je jíst především během poledne, tedy na oběd.

Špatné trávení pocit sytosti

Čas od času mohou trávicí potíže potrápit kohokoli. Špatné trávení a pocit sytosti je často způsoben například tím, že sníme něco špatného, případně můžeme mít krátkodobě podrážděný žaludek. Právě v takovém případě pomohou bylinné kapky na žaludek, které vrací jeho funkci zpět do normálu. Příčinou špatného trávení může být často infekce, lehká otrava jídlem, ale třeba i stres nebo některé léky, které váš žaludek nemusí dobře snášet. Až příště budete řešit špatné trávení nebo pocit plnosti, vzpomeňte si na rychlou pomoc v podobě bylinných kapek.

Podpora trávení aneb jak zlepšit trávení

Špatné trávení je naštěstí většinou jen krátkodobý jev, pokud netrpíte opravdovým onemocněním, který se projevuje například v důsledku podráždění žaludku. Vhodné jsou na podporu trávení a zlepšení trávení například bylinné kapky Energy Regalen. Dále doporučujeme také různé bylinné čaje. Krátce po problémech s trávením vynechte nadýmavé potraviny, konkrétně třeba luštěniny, kapustu a podobně. Doporučujeme jíst střídmě a užívat doplňky stravy pro podporu trávení. Vaše trávení se zakrátko vrátí do normálu.

Zdroje